De schaamte voorbij
Blog

De schaamte voorbij

Het lijkt altijd zo eenvoudig vanaf een afstand. Het gras is altijd groener bij de buren. Het succes van een ander gaat altijd gemakkelijker dan bij onszelf. Hoe vaak heb je jezelf betrapt op de opmerking: ‘Ja, maar bij hem komt alles aanwaaien’ of ‘Ja, maar zij heeft mazzel dat ze er leuk uitziet’? Logische reacties op het succes van andere mensen. Logisch? Ja, door deze opmerkingen halen we de druk van de ketel bij onszelf. Ons brein zoekt een eenvoudige oplossing voor het succes van een ander en daardoor haalt het directe actie bij onszelf weg, want de waarheid willen we vaak niet horen: dat de weg naar succes heel zwaar is, dat het opbouwen van een following op social media een dagtaak is, dat het creëren van een sprekers carrière een serieuze zaak is. Je zou het bijna werken kunnen noemen…

Claim je expertise

LinkedIn is een krachtig middel voor elke spreker, coach, presentator of dagvoorzitter. Het goed inzetten van LinkedIn kan het verschil maken tussen spelen voor je vrienden en familie of volle zalen trekken. Waarom? Zoals ik al jaren predik: als je succesvol wilt worden als spreker, zul je een expertise moeten claimen. Niet twee of drie expertises, maar één expertise! Je moet ervoor zorgen dat wanneer Irma van de Rabobank uit Hoogeveen weer een evenement moet organiseren van haar werkgever over een bepaald thema, jouw naam als eerste in haar hoofd opkomt. Dat is hoe het spel werkt! ‘Irma, dit jaar staat het jaarlijkse klantenevenement in het thema van leiderschap. Zoek jij de allerbeste spreker op dit gebied?’ En jouw enige doel als spreker moet zijn om te zorgen dat Irma dan denkt: ‘Hem/haar moet ik hebben.’ Want dit vult de agenda van Champions League-sprekers.

In tegenstelling tot mijn beginjaren als ondernemer hoef je niet meer te flyeren, mailings per post te versturen of koude acquisitie te doen. Niet dat daar iets mis mee is, of dat het niet meer werkt, maar het is niet meer nodig. Zorg dat je op LinkedIn wekelijks goede, kwalitatieve berichten plaatst over je expertise en je maakt al een goede slag in het claimen van je expertise. We kunnen dus stellen dat LinkedIn een uitermate geschikt medium is om je als spreker te profileren.

Je shit niet op orde

Het klinkt redelijk eenvoudig tot zover, toch? Think again. Ik word dagelijks door (professionele) sprekers gebeld dat ze hun LinkedIn maar niet onder controle krijgen. Gebrek aan goede ideeën, te weinig focus, te onregelmatig plaatsen van berichten, geen interactie met connecties en posts die niets met hun expertise te maken hebben.

Ik zal in deze nieuwsbrief iedereen op weg helpen met een basis maar prima werkende strategie voor LinkedIn. Inmiddels heb ik zelf meer dan 25.000 volgers op LinkedIn, dus ik mag er iets van vinden. Daarnaast werk ik met alle succesvolle LinkedIn-fluencers en luister goed naar alle ervaringen voor jullie. Deze deel ik gewoon met jullie. Zo ben ik.

LinkedInfluencers in paniek

Maar er is ook wat paniek. Er zijn veel LinkedInfluencers die zien dat hun likes teruglopen. Mensen die jaren hiervoor soms wel honderden of duizenden likes en reacties kregen op berichten, krijgen nu nog amper tientallen likes. Zelfs mensen met meer dan 40k volgers lijken niet meer opgepikt te worden door het algoritme. Is LinkedIn veranderd? Of verwachten de mensen inmiddels iets anders? De reden is heel eenvoudig: er wordt te veel gekopieerd. Dit zie je in zoveel gebieden. Iemand bedenkt een originele strategie. Dat lijkt enorm goed te werken en vervolgens ontstaan er enorm veel copycats. Wat ervoor zorgt dat mensen op een gegeven moment behoefte hebben aan verandering, aan verdieping. “Maar Robert, help ons, help ons”. Wat zijn de grote tips voor 2024? Tromgeroffel… daar komen ze.

Kwaliteit versus kwantiteit

We zien ze veel voorbij komen op onze tijdlijn: slimme influencers die op hoog tempo content produceren. Vaak stralen hun posts door prachtige studiofoto’s van….. natuurlijk zichzelf. Daarbij vinden ze vaak een slimme openingszin waardoor je gelijk wilt doorlezen. Helaas valt de inhoud vaak erg tegen. Veel herhaling van hetzelfde en weinig nieuws. Zoals we in het begin al hebben geconstateerd, is dat je een expertise moet claimen. Investeren in goede content is relevanter dan ooit. Je merkt dat mensen klaar zijn met alleen maar mooie borstkloppende posts en weer willen leren, geïnspireerd worden of vermaakt. Voldoet je post aan geen van deze criteria, wacht dan gewoon een dagje tot je wel goede inspiratie hebt.

“Probeer zoveel mogelijk te variëren in content vormen”

Podcast #64 Marjolein Bongers – Ontdek de superkracht van LinkedIn

De schaamte voorbij

Een van de belangrijkste punten waarom sprekers zichzelf niet durven te positioneren op social media, is schaamte. Dit lijkt heel tegenstrijdig voor mensen die graag op een podium staan. Maar geloof me, de meeste sprekers zijn in het dagelijks leven vaak geen mensen die op de voorgrond treden, ze zijn bescheiden en vinden social media maar een hoop gedoe. Ik zeg altijd: om succesvol te worden op LinkedIn, moet je de schaamte voorbij zijn. Te veel overdenken, bang om iets achterhaalds te posten, bang om een mening te geven en het gevoel hebben dat niemand op hen zit te wachten. Hè? Sprekers lijken net mensen? Klopt helemaal. Maar het te veel overdenken van je content haalt het authentieke karakter uit een bericht, waardoor het vaak weer eenheidsworst wordt. Laten we eerlijk zijn. Vinden we juist niet de opvallende, humoristische, schurende, brutale en onhandige mensen op LinkedIn het leukst? Twijfel dus niet te veel.

Sterke openingszin

Ik heb het hiervoor al even benoemd: een sterke openingszin. De openingszin van je posts is tegenwoordig enorm belangrijk geworden omdat LinkedIn op mobiel eerst de openingszin laat zien en je moet doorklikken voor het gehele bericht. Dit om je tijdlijn wat rustiger en overzichtelijker te maken. Je bericht starten met een goede openingszin is dus essentieel voor succes. Zorg dat je deze openingszin schrijft zoals jij bent. Dat het past bij jouw stijl als spreker, bij je kernwaarden. Zorg dat het je bericht goed samenvat, dat het humoristisch is of juist onheilspellend. Maak de openingszin niet te algemeen. Je lokt mensen alleen tot discussie als je een mening scherp durft in te steken. Uiteindelijk is dat wat jullie als sprekers moeten creëren: dat je een aanjager wordt voor discussie.

“Het opbouwen van een online community gaat stapje voor stapje met veel aandacht voor de individuele volgers”

Podcast #49 Michael Pilarczyk over het opbouwen van zijn miljoenenpubliek

Deel geen nieuws, maar je visie

Ik zie dit bij veel sprekers gebeuren, zeker de technologische sprekers. “Jongens, er is een update vanuit Google.” En dan een link naar het desbetreffende nieuwsbericht. Ja, dank je voor het vervuilen van mijn tijdlijn, dat bericht had ik zelf ook al gezien. Wat ik als volger wil weten, is wat je visie als expert is op dit nieuwsbericht. Zorg dus dat je bij dergelijke posts altijd je eigen visie deelt. Wat gaat dit betekenen voor de maatschappij? Wat kunnen we hiervan leren? Waar moeten we op voorsorteren? Enzovoort. You get the point.

Zorg voor goede videocontent

Video wordt op elk socialmediaplatform steeds belangrijker. Video heeft platformen als Instagram en TikTok volledig overgenomen. Ook op LinkedIn zal video steeds meer waarde gaan krijgen. Maar zorg alsjeblieft dat je investeert in goede, kwalitatieve videocontent. Natuurlijk is het makkelijker, sneller en goedkoper om met je telefoon een video te schieten. Maar je bent een professional die ingehuurd wil worden door bedrijven of mensen geld wil laten betalen om naar je evenementen te komen. Investeer dan even in goede kwaliteit, zowel in beeld als in geluid. Niets is zo storend als een mooie video met slecht geluid. Natuurlijk kost een beetje camera en microfoon geld, maar als je niet durft te investeren in je carrière, kun je beter meteen stoppen. Oh, en als je geen ondertiteling onder je video plaatst, kun je hem net zo goed weggooien. Want bijna niemand kijkt meer een video met geluid.

Authenticiteit wint altijd

Veel mensen vinden ‘authentiek’ een irritant woord. Ergens begrijp ik dat wel. Maar in alle 69 podcasts die ik heb opgenomen over hoe je een spreker van de toekomst wordt, kwam authenticiteit toch wel als de echte winnaar uit de strijd. Dat is ook niet gek, want wij mensen zijn nu eenmaal geïnteresseerd in andere mensen. Echte mensen. Dat is op LinkedIn niet anders. Zorg dus dat je in elke post je eigen ik duidelijk naar voren laat komen. Laat jezelf zien, laat jezelf horen. Gaat ons mooie vak daar niet over?


Mijn naam is Robert de Vries en ik ben oprichter en eigenaar van Sprekersbureau Quality Bookings en Eventbureau.nl BV. Mijn passie ligt bij het organiseren van unieke en onvergetelijke evenementen. Mijn expertise is het helpen van sprekers bij het bouwen van een carrière.

Je kan mij DM sturen als je samen met mij je Sprekerskompaswilt creëren.

Bekijk alle artikelen

Laatste video’s en artikelen