Dit is de echte reden waarom bedrijven sprekers inhuren
Blog

Dit is de echte reden waarom bedrijven sprekers inhuren

De wereld van professioneel spreken is wonderbaarlijk. Ik mag me inmiddels al meer dan 25 jaar in deze boeiende markt begeven. De eerste vijf jaar stond ik op het podium, de volgende twintig jaar was ik eventorganisator en eigenaar van een sprekersbureau. Dit heeft ertoe geleid dat ik me altijd enorm heb moeten inleven in de opdrachtgevers. Eerst met de vraag: hoe kom ik op het podium? En later: hoe krijg ik mijn sprekers op een podium? Dit was een flinke zoektocht.

Wij, sprekers of sprekersbureaus, denken altijd dat opdrachtgevers ons boeken om mensen te inspireren, motiveren en vermaken. Dat is natuurlijk deels waar. Maar als je veel werk wilt, moet je echt begrijpen waarom opdrachtgevers duizenden euro’s uitgeven aan sprekers. Wat is nu de echte reden? Wat zit er achter deze markt en waarom geven opdrachtgevers bijvoorbeeld veel minder geld uit aan een artiest bij de borrel dan aan een spreker op het podium? In deze nieuwsbrief neem ik jullie mee naar de achterkant van de boekingsmarkt.

They want you to make them look good.

Dit is het eerste en wellicht belangrijkste punt. Laten we eerlijk zijn, bedrijven hebben zelden echt iets te melden op evenementen. Verder dan een opsomming van jaarcijfers en de nieuwste producten komen ze niet. Maar dat zou je ook in een e-mail kunnen vertellen. Om die reden is het hele concept van ‘purpose’ en ‘the why’ bedacht. Zodat bedrijven iets te melden hebben. Om te verbloemen dat bedrijven gewoon bezig zijn met het verkopen van producten en diensten om zoveel mogelijk winst te maken. Daarom betalen ze ook belachelijk veel geld aan snelle marketingjongens die het zoveelste blablabla-verhaal verzinnen om meer betekenis te geven aan wat bedrijven doen.

Maar goed, dat is prima. Het laat vooral één ding zien: bedrijven hebben bijzonder weinig boeiends te melden. Maar je wilt toch al je klanten bij elkaar hebben. Het belang van een bedrijf om al zijn klanten en prospects in één zaal te hebben, hoeft geen uitleg. Maar wie stuurt die klanten dan naar huis met een goed gevoel? Precies, de spreker. Want sprekers hebben wél wat te vertellen. Een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven jou als spreker inhuren, is om er zelf beter uit te komen. Deze realisatie zou je hele verhaal kunnen veranderen. Denk hier dus goed over na deze week. Ben jij als spreker een visitekaartje voor het bedrijf? Will you make sure they look good?

Bezoekers aantrekken

Tegenwoordig worden we overspoeld met uitnodigingen voor evenementen, festivals, borrels, netwerkevenementen, congressen, seminars, diners, experiences en feesten. Man, man, man, waar halen we de tijd vandaan? Dat is een kwestie van keuzes maken. En waar kies je snel voor? Het evenement dat het grootste FOMO-effect heeft. Het evenement waarvan je denkt: daar moet ik bij zijn. Als ik daar geen bericht over op Instagram heb geplaatst, dan hoor ik er niet meer bij. Of als ik niet naar dat congres ben geweest, dan kan ik morgen bij het koffieapparaat niet meepraten met mijn collega’s. Bij die summit moet ik aanwezig zijn, want daar worden baanbrekende innovaties gedeeld. Zo zitten wij mensen in elkaar, over het algemeen.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Je hebt vast ook een paar hippies die het leuk vinden om op een vaag techno-feest in het bos te staan. Maar de massa wil toch Tiësto en Acda en De Munnik zien optreden. Dat is bij congressen niet anders. Heb je je weleens afgevraagd waarom steeds die extreem dure, en niet altijd even vriendelijke of inspirerende, bekende mensen geboekt worden? Precies om die reden. Zij zorgen voor FOMO en dus voor bezoekers. En dat is wat een bedrijf wil: zoveel mogelijk mensen op hun evenement. Om succes te claimen en om business te genereren. Maar vooral voor de foto’s: kijk eens wat een aantrekkingskracht wij hebben. Dus, beste sprekers, zorg jij voor FOMO met je keynote? Ben jij van toegevoegde waarde als het gaat om ticketverkoop of het aantrekken van bezoekers?

De borrel laten slagen

Als ik je nu zou vertellen dat 60% van alle sprekers geboekt wordt om de borrel te laten slagen, wat zou je dan denken? “Robert, nu sla je door.” Maar geloof me, de aanvragen komen elke dag binnen. We zoeken nog een leuke spreker die aan het einde van de dag de mensen, die de hele dag naar saaie presentaties van bedrijven die niets te melden hebben hebben moeten luisteren, uit hun dipje kan halen. WANT, tijdens de borrel moet het wel gezellig zijn. De mensen moeten willen blijven plakken. We moeten ze nog even kunnen aanspreken voor sales of netwerken. Dat is de enige reden waarom vaak aan het einde van de dag een cabaretier ingehuurd wordt of iemand die een op maat gemaakt lied kan zingen. En hé, prima! Maar weet dat als jij als spreker dit voor bedrijven kunt bieden, je agenda gevuld zal zijn.

Verkoop jij tickets?

Naast bedrijven bestaat er ook een significant deel van de markt dat geld moet verdienen met evenementen. Dit zijn de bureaus die congressen en inspiratie-evenementen organiseren met als doel tickets te verkopen. Voor hen is het evenement op zichzelf een businessmodel. Wat denk je dat het nummer één criterium is voor het inzetten van een spreker door deze organisaties? Verkopen deze sprekers tickets? En voordat ik weer allerlei boze DM’s krijg: ik begrijp echt wel dat er meer redenen zijn en dat je als spreker goed moet zijn, en dat al deze organisaties meer doen dan alleen geld verdienen. Maar er zijn weinig organisatoren voor wie winst maken niet erg belangrijk is. En dat is logisch, het is geen hobby.

Nederland is een bijzonder lastig land als het gaat om het verkopen van tickets voor businessevenementen. Geloof me, ik weet er alles van. Wij Nederlanders zijn niet snel onder de indruk van grote namen. Je moet dus echt uitzonderlijk zijn om voor een organisator tickets te verkopen. Dat geldt ook in de festival- en concertmarkt. De grote namen verkopen tickets, en bij congressen is dat precies hetzelfde. Het hoeft niet altijd om een bekende, grote naam te gaan, maar heb jij als spreker de kracht om tickets te verkopen? Nou, simpel, probeer het eens uit. Boek eens een zaaltje en probeer je eigen tickets te verkopen. Krijg je de zaal niet vol? Dan heb je dus voor deze organisatoren weinig aantrekkingskracht. Simpel.

Het meekrijgen van personeel

Naast het externe vertoon en de pogingen om klanten en prospects aan te trekken, speelt er nog een cruciale rol voor sprekers binnen bedrijven: het meekrijgen van de medewerkers bij directieplannen. Bedrijfstransformaties en strategiewijzigingen zijn aan de orde van de dag zijn en mensen mee krijgen in de zoveelste veranderingen is lastig. Hier komen sprekers om de hoek kijken. Zij worden niet alleen ingezet om externe partijen te boeien, maar juist ook om ervoor te zorgen dat het eigen personeel gaat geloven in de visie en plannen van het bedrijf.

Deze interne missie is misschien wel even belangrijk, zo niet belangrijker. Een spreker met het vermogen om de boodschap van de directie zodanig te verpakken en over te brengen dat deze resonantie vindt bij de werknemers, is goud waard. Het gaat hier niet alleen om het inspireren van het personeel, maar ook om het kweken van vertrouwen in de richting die het bedrijf opgaat. Dit vereist een spreker die niet alleen begrijpt wat er op het spel staat, maar die ook in staat is om complexe strategieën te vertalen naar begrijpelijke en motiverende verhalen.

Een bedrijf dat zijn personeel achter zich krijgt, bouwt aan een sterke interne cultuur van betrokkenheid en motivatie. Dit is essentieel in tijden van verandering. Daarom is de inzet van een spreker om de plannen van de directie te laten resoneren bij de medewerkers een strategische zet die de kracht van woorden benadrukt.


Wil jij ontdekken hoe je bovenstaande elementen kan toevoegen aan je eigen sprekerskompas of marketing? Boek een 1-op-1 sessie met mij of kom naar de masterclass ‘The Future of Professional Speaking‘ op 29 mei in Amsterdam. De ontmoetingsplek voor sprekend Nederland.

Bekijk alle artikelen

Aankomende shows

Bekijk alle shows

Laatste video’s en artikelen