Er bestaat geen slecht publiek, alleen slechte sprekers
Het is een veelgehoorde klacht van sprekers: “God, wat een slecht publiek vandaag, er was geen connectie.” Ik heb werkelijk waar een hekel aan deze uitspraak. En ik hoor hem vaak. Deze uitspraak komt alleen maar uit de mond van slechte sprekers. Een lezing die niet lekker loopt, geen connectie met het publiek, ze niet meekrijgen of een saaie, verveelde zaal, kan nooit aan het publiek liggen. Alleen aan slechte sprekers of slechte organisatie. Het publiek heeft namelijk geen verantwoordelijkheid. De mensen in de zaal zitten daar zonder verplichting. Vaak zitten mensen zelfs tegen hun zin in de zaal, uit noodzaak. Daar kunnen zij niets aan doen. Het is jouw taak als spreker om je bij elke opdracht weer in het publiek te verplaatsen. Wie zitten er in de zaal, waarom zitten deze mensen hier, wat komen ze halen en in welke staat van geest bevinden ze zich? Dat bereik je niet door vijf minuten voor aanvang te arriveren bij een opdracht. Dat bereik je door oprechte interesse in je publiek te tonen. Sta je daar als spreker voor jezelf of voor de mensen? Hierin onderscheidt een echte spreker zich van de rest.
De snelle jongens
We kennen ze allemaal: de snelle jongens. De hippe sprekers. De egohunters. Vaak arriveren ze net voor een optreden. Wat niet alleen respectloos is naar je opdrachtgever, maar ook naar het publiek. Als je als spreker het podium op springt zonder enig idee wie er in de zaal zitten en waarom, hoe hun dag is geweest en wat ze hebben ervaren, kun je onmogelijk een connectie opbouwen met je publiek. Is dat niet waar alles om draait? Je bent een inspirator. Een motivator. Je komt daar niet om je verhaal te herhalen. Je komt daar om je verhaal opnieuw te beleven. Dat is een geheel andere insteek. Je komt daar niet om inspiratie te veinzen, te acteren, op te dreunen. Je komt daar om via je authentieke zelf je verhaal opnieuw te beleven. Alleen dan kan er connectie ontstaan, alleen dan kun je elk publiek, in elke sfeer, in elke omgeving, meekrijgen.
De grootste uitdaging
Voor elke spreker is het de grootste uitdaging om na duizend keer je verhaal verteld te hebben authentiek te blijven, om je verhaal niet te herhalen, om geen trucje te gaan doen. Maar daarom is het een vak en geen hobby. Als spreker heb je de verantwoordelijkheid om jezelf te trainen in het vers houden van je presentatie. Niet alleen qua inhoud, maar ook qua stijl. Ongeacht welk type spreker je bent. Of je nu een persoonlijk inspirerend verhaal vertelt of een speech geeft over innovatie, of je nu een expert bent op het gebied van duurzaamheid of een echte leiderschapstrainer, het is jouw taak om bij elke spreekbeurt op het podium te staan alsof het je eerste keer is, maar met een rugzak vol ervaring.
Zet het evenement naar je hand
Ik heb zelf jarenlang op podia gestaan, van feestzalen tot aan duizenden mensen in grote theaters. Ik ken de klappen van de zweep. Als er één ding is waar je als spreker of artiest niet altijd grip op hebt, dan is het de organisatie van een evenement. Een heel belangrijk onderdeel van het laten slagen van je verhaal. Ongeacht dat ik vind dat je als artiest in elke situatie moet kunnen blijven floreren, helpen de juiste omstandigheden enorm. De eerste twee rijen leeg, slecht geluid, slechte verlichting, een te hoog of te laag podium, buffetten die net openen, statafels achterin de zaal, een te grote afstand tussen podium en publiek, te veel galm in de zaal, beschonken mensen in de zaal, noem maar op. Dit zijn allemaal ongunstige omstandigheden voor een artistieke voordracht. De schuld van de organisatie? Zeker, maar wat ga jij eraan doen?
Ik kwam vroeger altijd minstens twee uur eerder aan bij mijn optredens. Daarvoor vroeg ik ook meer geld dan mijn collega’s. Maar ik nam elk optreden bloedserieus. Falen was voor mij geen optie. Als ik vroeg aankwam, ging ik eerst minimaal een halfuur in de zaal zitten om de sfeer te proeven. Je ontwikkelt met de jaren een gevoel waarmee je redelijk snel een situatie kunt aanvoelen. Als je achterin de zaal zit, voel en proef je de energie. Je voelt waar de zaal naartoe wil.
Daarna zorgde ik dat ik niet eerder het podium op ging voordat alles op het evenement geregeld was zoals ik het nodig had om mijn optreden te laten slagen. Dat vonden de organisatoren niet altijd even leuk, maar hé, ik had niet voor niets mijn rider opgestuurd. Dus sprekers van Nederland, wijs je opdrachtgevers terecht en stap niet op dat podium voordat de omstandigheden zodanig zijn dat jij je ding kunt doen.
Wuif een slechte klus niet te makkelijk weg
Iedereen heeft weleens een slechte klus. Soms is de connectie er niet. Wuif dit dan niet te snel weg onder het motto van “het lag aan het publiek.” Maar analyseer eens goed wat er speelde. Heb je als spreker er echt alles aan gedaan om de connectie tot stand te brengen of ben je te gemakkelijk geweest? Heb je goed voor jezelf en het publiek gezorgd? Jezelf blijven verbeteren is een skill die essentieel is voor elke professionele spreker of serieuze hobbyist.
Wil jij een 3 uur durende 1-op-1 sessie met mij om samen je Sprekerskompas te ontwikkelen? Klik hier voor meer informatie.
Wil jij je sprekers carrière naar een hoger plan tillen? Kom dan op 29 mei naar de masterclass The Future of Professional Speaking in Amsterdam.
Bekijk alle artikelen