Je doelgroep bepalen
Gisteren heb ik, na een korte pauze van een paar maanden, de opnames hervat van de podcastserie ‘Sprekers van de Toekomst’. De eerste drie podcasts van het nieuwe seizoen zijn opgenomen en beloven veel inspiratie te bieden aan iedereen die gepassioneerd is over het sprekersvak. Of je nu opdrachtgever, eventmanager, spreker, dagvoorzitter of een enthousiast beginnende spreker bent… deze podcast is een prachtige bron van informatie geworden. Met de drie nieuwe afleveringen hebben we de grens van 70 podcasts overschreden, een indrukwekkende mijlpaal. Het is fantastisch om weer over het vak te praten met de allerbeste sprekers uit de branche.
Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: in podcast 71 is niemand minder dan Remco Claassen te gast. Wat een geweldige energie heeft die man en wat een vakidioot. Je merkt pas dat iemand echt professioneel is, wanneer diegene zelf niet meer beseft hoe geniaal hij eigenlijk is. We hebben gelachen, zijn de diepte ingegaan, maar hebben ook inhoudelijk over het vak gesproken. En zelfs Remco kwam tot de conclusie dat niet enkel geluk hem heeft geholpen. Want ook voor Remco was en is het hard werken om succesvol te zijn als spreker. Is Remco bang om ingehaald te worden door jongere sprekers? Of bang voor een saai leven? Heeft Remco ook weleens een slecht optreden gehad? Nog even geduld, de podcast komt snel online… hoppa, cliffhanger!
Je doelgroep bepalen
Laten we verdergaan met het ontwikkelen van het Sprekerskompas. Een stap die voorheen minder spannend was en tegenwoordig van essentieel belang is: je doelgroep bepalen. “Maar mijn verhaal is toch voor iedereen interessant?”. Ja, dat zal wel, lieve spreker, maar iedereen bereiken is onhaalbaar. Hoe duidelijker je doelgroep, hoe groter de kans dat je deze bereikt. Vroeger was de doelgroep duidelijker dan tegenwoordig. Lange tijd was het bedrijfsleven dé plek om te zijn. Natuurlijk kun je ook hier een specifieke doelgroep bepalen, waar ik later op in zal gaan. Het concreet bepalen van je doelgroep zal je straks veel rust geven. Het is weer die bekende meetlat waar je keuzes langs kunt leggen. Welke socialmediaplatformen moet je inzetten, in welke vakbladen ga je adverteren, naar welke congressen ga je je richten, en meer van dergelijke keuzes worden een stuk eenvoudiger met een duidelijke doelgroep.
T-splitsing
Je staat als spreker voor een enorm belangrijke keuze. Aan het begin van je carrière als spreker sta je voor twee paden. Het is erg belangrijk om deze keuze zo vroeg mogelijk te maken, want naast elkaar bestaan ze zelden. En later bijsturen is behoorlijk veel werk. De twee keuzes die je hebt en moet uitwerken zijn: 1) optreden voor het bedrijfsleven, 2) je eigen community opbouwen. Of simpel gezegd: wil je lezingen geven tijdens congressen en seminars georganiseerd door het bedrijfsleven, waarbij de zalen veelal gevuld zijn met mensen die niet specifiek voor jou komen? Of wil je volle zalen met je eigen fans, die kaartjes kopen om speciaal jou te zien spreken? “Huh, kan dat niet allebei?” Er is vast een uitzondering op de regel, maar het gaat zelden hand in hand. Waarom? Omdat beide een totaal ander plan vereisen.
De online goeroes
De afgelopen jaren is er een geheel nieuw fenomeen ontstaan in het sprekerscircuit: de online goeroe. Dit zijn sprekers die voornamelijk online middelen inzetten om een fanbase op te bouwen. Sprekers als Tibor Olgers, Richard de Leth, Michael Pilarczyk en Charlotte Labee zijn hier geweldige voorbeelden van. Zij hebben jaren geïnvesteerd in het bouwen van een online community, meestal via Instagram en TikTok. Zodra je een vaste groep mensen hebt opgebouwd die jou als coach of spreker geweldig vindt en dus ‘fan’ is, kun je veel aan ze verkopen. Boeken, supplementen, trainingen, theatervoorstellingen en natuurlijk het verkopen van kaartjes voor je eigen inspiratie-evenementen. En dat is kicken! Ineens heb je een zaal vol met mensen die speciaal voor jou zijn gekomen. Niks geen in de eerste 5 minuten het publiek voor je moeten winnen, zoals veel sprekers bij bedrijven ervaren omdat de mensen veelal niet specifiek voor hen in de zaal zitten. Nee, een zaal vol mensen die al enthousiast over je zijn voordat je op het podium staat. Laten we eerlijk zijn, wie wil dat nou niet? Maar vergis je niet, lieve sprekers! Dit is next level marketing en netwerken. Het lijkt misschien van een afstand eenvoudig. Ze plaatsen een paar filmpjes online en BAM, ze hebben een miljoenenpubliek. Niet dus. Een community van dit niveau opbouwen vergt enorm veel tijd en inspanning. Dagelijks unieke content delen, veel interactie met je volgers, dagelijks bouwen aan je relatie met individuen, online programma’s maken, offline bijeenkomsten organiseren en je verdiepen in het grote spel rondom online marketing en funnel marketing. Maar bovenal moet je beschikken over tomeloze doorzettingsvermogen en geduld. Dit bouw je niet in een jaar op.
Wil je weten hoe je een online community opbouwt? Leer van koning Michael Pilarczyk in podcast nummer 49.
De zakelijke schnabbelaars
Het meest gekozen pad is spreken in de zakelijke markt. Hier draait alles om het claimen van een expertise, zoals we in de vorige nieuwsbrief met elkaar hebben besproken. Maar daarnaast heb je ook een andere benadering van je publiek. Natuurlijk doen we allemaal ons best om mensen in de zaal te inspireren, motiveren en informeren. Dat is je doel, dat is je passie. Maar uiteindelijk zijn de mensen in de zaal niet je opdrachtgevers en klanten. Daar komt bijvoorbeeld de beste mevrouw Irma van de Rabobank uit Hoogeveen weer om de hoek kijken. Dus er zit een essentieel verschil in je benadering van je markt vergeleken met het opbouwen van een eigen online community. De thema’s bij de online goeroes gaan vaak over veel persoonlijkere onderwerpen zoals spiritualiteit, mindset, gezondheid, vitaliteit en je dromen waarmaken. Terwijl deze thema’s voor zakelijke congressen zelden worden geboekt. Daar gaat het veel meer om leiderschap, teambuilding, duurzaamheid en innovatie. Thema’s waar een online fanbase weer weinig op aansluit.
Zoveel congressen, zoveel doelgroepen
Zoals ik vaker heb benoemd, worden er dagelijks in Nederland duizenden congressen, seminars, trainingen, workshops, bedrijfsevenementen en borrels georganiseerd waar jij als spreker of dagvoorzitter je ding kunt doen. Maar wie ga je nou bellen? Welke organisatoren ga je contacteren? Hier komt je doelgroep bij kijken. Het bepalen van je zakelijke doelgroep kan je enorm helpen om je campagne op te zetten. Komt jouw lezing het beste tot zijn recht bij kleine ondernemingen, mkb of juist grote corporaties? Ben jij iemand die graag voor mensen van de werkvloer staat te spreken, voor managers, of ben jij als een vis in het water in een boardroom? Sta jij liever voor overheden, goede doelen of gemeentes? Is jouw lezing meer geschikt voor leraren, ambtenaren of topondernemers? Je merkt al, keuze genoeg. Kijk, het kompas is bedoeld om je sturing te geven en om je te helpen sneller en efficiënter de markt te benaderen. Je kunt altijd nog uitzonderingen maken. Maar probeer zo scherp mogelijk je doelgroep te bepalen, zodat je direct aan de slag kunt met het inzetten van de juiste promotie- en salesmiddelen.
Zoals je ziet, is het belangrijk om in een vroeg stadium deze keuze te maken. Ik heb veel gesprekken met sprekers gehad die dachten wel even meters te kunnen maken in het bedrijfsleven en daarna hun eigen zaal te kunnen vullen. Maar dit blijkt in de praktijk erg lastig te combineren. Natuurlijk zijn er een paar enorm succesvolle sprekers die zowel eigen zalen vullen als ook veel bij bedrijven staan. Maar kijk niet te veel naar die uitzonderlijke toppers, maar kijk altijd naar het gemiddelde van de markt.
Mijn naam is Robert de Vries en ik heb een passie voor sprekers en evenementen. Volg Sprekersbureau Quality Bookings en Eventbureau.nl BV op LinkedIn voor alle laatste updates. Als je met mij in contact wilt komen of een sessie wilt boeken voor het maken van jouw Sprekerskompas, klik dan hier of abonneer je, net als ruim 3700 andere sprekers, op de nieuwsbrief!
Bekijk alle artikelen