Sprekerskompas deel 2
Dat er behoefte is aan handvatten voor het opbouwen van een volle agenda als spreker, is wel duidelijk. Ik ben echt overladen met positieve reacties naar aanleiding van het openbaar maken van het Sprekerskompas en de introductie van deze nieuwsbrief. Hoewel het opbouwen van een carrière als professioneel spreker veel afhangt van toeval, geluk en kansen, kun je veel zelf in de hand houden door duidelijk te weten waar je naartoe wilt. En ik weet dat ik voor de meesten van jullie geen nieuwe dingen vertel. Maar vergeten we niet te vaak de clichés, de basisregels en de kennis die we al hebben? Te vaak zijn we op zoek naar de volgende supertip, de nieuwste bestseller of een stappenplan, maar vergeten daarbij de basis. En ook jij weet: als de basis niet klopt, bouw je op een instabiel fundament. Ik heb in 2024 al tientallen sessies ingepland met sprekers om gezamenlijk dit Sprekerskompas op te stellen. Dat lukt zelfstandig namelijk een stuk lastiger dan samen. Wij mensen hebben de vreemde eigenschap niet altijd eerlijk te zijn tegen onszelf. Het Sprekerskompas helpt je weer even terug te gaan naar de basis. Waarom sta ik op een podium en waarom wil ik dit zo graag?
Omdat er veel nieuwe volgers bij zijn gekomen op LinkedIn en niet iedereen weet waar ik vandaan kom, wil ik hierbij een korte achtergrond schetsen van waar mijn passie voor entertainment vandaan komt. Mijn passie voor entertainment begon al op zeer jonge leeftijd. Thuis, bij mijn ouders, was ik verslaafd aan lp’s van André van Duin, Toon Hermans en Snip en Snap. Al vanaf mijn achtste trad ik regelmatig op voor buurtkinderen. Ik herinner me nog goed dat iemand mij rond deze leeftijd voor het eerst een goocheltruc liet zien: de bekende truc met het rode doekje dat je in je vuist stopt en laat verdwijnen. Ik was totaal flabbergasted en heb tien minuten met open mond naar deze truc staan kijken. Vanaf dat moment was ik verslaafd aan alles wat met magie te maken had. Ik werd lid van alle goochelclubs, bezocht alle goochelwinkels (ja, die bestaan) en beurzen, en nam deel aan elke goochelwedstrijd (ja, die bestaan ook). En niet zonder succes. In mijn jeugd werd ik een aantal keer Nederlands kampioen goochelen en ontving diverse onderscheidingen voor mijn komische acts.
Door mijn passie voor optreden verwaarloosde ik veel andere dingen in het leven. Zo was ik een dramatische leerling en had ik weinig interesse in school. Ik bracht meer tijd door in het strafhokje dan in de klas. Daardoor stopte ik al op mijn vijftiende met school. Ik ging werken in het magazijn van een rolstoelfabrikant, terwijl ik ondertussen mijn carrière als entertainer verder opbouwde. En dat ging erg snel. Mijn talent werd opgemerkt door veel professionele goochelaars, zoals peter vogel, en ik werd al snel een professioneel artiest. Op mijn zestiende deed ik meer dan 150 optredens per jaar en trad op door heel Nederland en zelfs daarbuiten.
Maar na vijf jaar lang elke week minimaal vier optredens te hebben gedaan als tafelgoochelaar, was ik de dronken mensen, evenementencentra en het altijd over de muziek heen moeten schreeuwen meer dan zat. In die tijd werd ik gecoacht en geholpen door George ∞ Parker, die als een van de weinige illusionisten tijdens congressen en seminars optrad. Dat was voor mij destijds een perfecte oplossing en daarna heb ik op honderden congressen en seminars zij aan zij gestaan met veel bekende sprekers uit Nederland.
Maar ik merkte al snel dat ik het commerciële gedeelte van het optreden leuker begon te vinden dan het optreden zelf. Het maken van de deal vond ik fantastisch, maar daarna in de auto stappen om op te treden, begon me tegen te staan. Daarnaast waren in die tijd al mijn vrienden aan het stappen en stond ik elke zaterdagavond in Schuttekutteveen met mijn spel kaarten. Daar ontstond het idee van Sprekersbureau Quality Bookings. Wel de deal maken, maar iemand anders laten optreden, bleek mijn nieuwe weg.
Toch niet zo kort…
De 24 jaar dat ik nu bezig ben met Quality Bookings hebben mij op bijzondere plekken gebracht, en ik heb samengewerkt met enkele van de meest inspirerende en succesvolste mensen. Zo heb ik met Theaterbureau.nl de afscheidstournee van Willeke Alberti geproduceerd en vanuit Inspiration360 het grootste businessevent ooit georganiseerd in de Ziggo Dome. Daarbij werkte ik samen met Niels Houtepen, Alex Wachtler en Bas van der Veldten vlogen wij internationale topsprekers zoals Richard Branson, VP Al Gore en Bear Grylls in. Ik heb mogen meewerken aan de sprekerscarrières van Art Rooijakkers, Deborah Nas, Johnny de Mol, Najib Amhali, Dave Maasland, Richard van Kray en Michael Pilarczyk. Ik heb opgetreden in Afghanistan voor de Nederlandse troepen maar ook live op tv voor 2 miljoen kijkers. En dit alles zeg ik met heel veel trots, maar vooral bedoeld om aan te geven dat ik veel heb mogen leren van de meest getalenteerde en succesvolste mensen uit ons vakgebied.
Beluister in podcast #65 in gesprek met Arvid Buit, MCC mijn gehele reis als ondernemer.
Stap 2 van het Sprekerskompas
Oké, je hebt gelijk. Dit was inderdaad een erg lange introductie. Mocht je dit als onnodige borstklopperij hebben opgevat, dan daarvoor sorry. Maar er was wel een reden voor. Afgezien van het feit dat ik tijdens het schrijven merk hoe leuk het is om herinneringen op te halen, heb ik als ondernemer altijd zeer duidelijke doelen gehad. En behaald! En dat is stap 2 van het Sprekerskompas: het bepalen van een doel. Dit is een stap waar veel sprekers snel overheen stappen. Ze komen niet verder dan: “Ik zou het leuk vinden om 40 keer per jaar op een podium te staan,” of “Ik ben al dankbaar als ik ergens mijn verhaal mag delen.” Heel nobel allemaal, maar de kans is groot dat je daarmee nergens komt. Hoe concreter je doel, hoe groter de kans dat je in de buurt komt. Maar het stellen van doelen wordt vaak gezien als opportunistisch en voelt oncomfortabel.
“YOU CANNOT WALK A STRAIGHT LINE WITHOUT A FIXED POINT TO FOLLOW”
Waarom een doelstelling?
Als spreker, ondernemer en mens staan we tijdens onze reis naar succes en geluk voor veel keuzes. Ik beperk me in deze nieuwsbrief tot de keuzes bij het opbouwen van een carrière als spreker. Keuzes zoals gratis optreden, de balans tussen werk en privé, aanvragen van goede doelen, investeren in marketing, tijd investeren, keuzes bij het maken van content, het schrijven van boeken en het maken van nieuwsbrieven. Elke dag staan we weer voor keuzes. Waarin ga je wel energie steken en waarin niet? Hoe maak je de juiste keuze? Hier komt je doelstelling om de hoek kijken. Hoe concreter je doelstelling, hoe eenvoudiger het is om dagelijks je keuzes te maken. Zonder een duidelijk doel heb je al snel de neiging om alles klakkeloos en ongestructureerd aan te pakken. Lees maar eens de onderstaande voorbeelden en voel de verschillen:
“Mijn naam is Robert de Vries en ik wil naast mijn werk als CEO van een energieleverancier 15 keer per jaar lezingen geven om mensen mijn visie over duurzaamheid te delen.”
of
“Mijn naam is Robert de Vries en ik wil professioneel spreker worden en 250 keer per jaar over de gehele wereld op een podium staan.”
Je voelt al dat bij beide carrière doelen een andere strategie hoort. Om van nul naar vijftien leuke lezingen per jaar te gaan, is een andere strategie nodig dan voor iemand die de ambitie heeft om 250 keer per jaar lezingen te geven over de gehele wereld. Daar hoort een ander sprekersbureau bij, andere financiële investeringen, een andere socialmediastrategie, andere verkoopacties, andere tijdsinvestering… enzovoort.
Het gevaar is dat als je deze doelstelling niet helder hebt, je misschien in je hoofd het idee hebt dat je een internationaal spreker wilt worden die een heel intensief businessmodel moet hebben, terwijl je eigenlijk tevreden bent met veel minder en dus veel minder hoeft te investeren. Dit klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar is wel vaak wel de realiteit. Veel sprekers doen maar wat. Dit gaat vaak gepaard met kopieergedrag van wat ze zien bij succesvolle sprekers. Vage doelstellingen als ‘ik wil beroemd worden’, ‘financieel onafhankelijk zijn’, ‘een vrij leven leiden’, ‘kunnen doen wat ik wil’, ‘veel geboekt worden’ zijn allemaal voorbeelden hiervan. Waarom zijn ze vaag?
En nu komt het… omdat dit voor iedereen iets anders betekent.
Jouw persoonlijke commerciële doel
In deze stap van het Sprekerskompas gaan we heel concreet bepalen wat jouw commerciële doelstelling is. Heel nauwkeurig! Dit inzicht heeft mij als ondernemer 15 jaar geleden enorm geholpen bij het behalen van mijn doelen. Wat heb jij nodig om het leven van je dromen te leiden? Het doel is om dit zo concreet mogelijk op te schrijven voor jezelf. Dit kan niet ingewikkeld zijn, want we hebben allemaal een droombeeld in ons hoofd. En het maakt mij in deze opdracht niet uit hoe ambitieus je bent in wat je opschrijft. Of je nu opschrijft dat je op de fiets naar je boekingen wilt of in een Lamborghini Urus, als dat is wat je gelukkig maakt, dan schrijf je dat op. Wees echter wel ambitieus. Je kunt altijd nog zaken aanpassen. Liever iets te opportunistisch, dan dat je het jezelf in deze stap al te makkelijk maakt. Mocht je in deze stap overdrijven en je droom mooier omschrijven dan deze in werkelijkheid is, dan zal je dit in de volgende stappen snel herkennen. Want lieve mensen, na dromen komt… precies: ACTIE!
“Ik droomde toch heel stiekem dat mijn boek door veel mensen gelezen zou worden.”
Podcast #68 met Joseph Oubelkas
What’s Your Number?
Dus ga zitten en schrijf voor jezelf op uit welke elementen jouw droomleven moet bestaan en hoeveel geld je daarvoor nodig hebt. Want dat is waar deze opdracht naartoe leidt. Een concreet bedrag dat jij per jaar moet verdienen om het leven van je dromen te leiden. Schrijf dus letterlijk op in wat voor huis je wilt wonen, in wat voor auto je wilt rijden, hoeveel geld je nodig hebt voor boodschappen, hoe vaak je op vakantie wilt, hoe vaak je uit eten wilt gaan en hoeveel geld je besteedt aan kleding en inrichting van je huis. Maak deze lijst zo gedetailleerd mogelijk. Je gaat tijdens deze opdracht weerstand voelen. Accepteer dat gevoel en ga gewoon verder. You thank me later.
Als je lijst compleet is, ga dan overal een bedrag achter zetten. Hoeveel geld heb je per jaar nodig om deze elementen in je droomleven te bekostigen? Geen idee wat het kost? Zoek het op. Schrijf overal de bedragen achter. Onderaan de streep komt nu jouw jaarinkomen te staan. Dit is jouw commerciële doelstelling. Gefeliciteerd, je bent al verder gekomen dan de meeste mensen.
Je persoonlijke doel
Natuurlijk gaat het niet alleen om geld. Voor jou gaat het misschien zelfs helemaal niet om geld. Iedereen zal in de bovenstaande opdracht dus tot een geheel andere uitkomst zijn gekomen. Snap je nu waarom vage doelstellingen nergens naartoe leiden? Nu heb je in ieder geval concreet voor ogen wat je met je sprekersopdrachten moet verdienen en wat je wilt bereiken. Commercieel gezien dan. Maar hopelijk zoek je in het leven meer dan alleen geld. Dat ga je nu omschrijven bij je persoonlijke doel. Dat lijkt misschien hetzelfde als stap 1 van het Sprekerskompas, ‘de purpose’, maar dit betreft meer de praktische kant van je persoonlijke doelstellingen. Wat wil jij op persoonlijk vlak allemaal bereiken en waarvoor wil je als mens tijd vrijmaken? Beschrijf dit weer zo concreet mogelijk. Omschrijf de hoeveelheid tijd die je met je kinderen wilt doorbrengen, hoe vaak je wilt sporten, hoe regelmatig je wilt wandelen, tijd doorbrengen met je vrienden, enzovoort. Beschrijf hier zo gedetailleerd mogelijk waar jij als mens waarde aan hecht in het leven.
Pittige opdracht
Ik weet dat dit een uitdagende opdracht is, vooral als je het echt goed wilt doen. Maar het is een zeer waardevolle oefening en een belangrijke pijler van het Sprekerskompas. Niet voor niets help ik veel sprekers bij het bepalen van hun kompas. Omdat je nu eenmaal tot een beter resultaat komt met iemand aan je zijde. Neem deze stap echter wel serieus, want het vormt de basis van alle keuzes die je gaat maken. Gecombineerd met de volgende stappen vanuit het kompas, krijg je straks een heel duidelijke liniaal waarlangs je al je keuzes kunt leggen. Voor nu is het even goed. Neem een kop koffie of laat het bad vollopen. Tijd voor wat ontspanning. Tot volgende week…
Mijn naam is Robert de Vries en ik heb een passie voor sprekers en evenementen. Volg Sprekersbureau Quality Bookings en Eventbureau.nl BV op LinkedIn voor alle laatste updates. Als je met mij in contact wilt komen of een sessie wilt boeken voor het maken van jouw Sprekerskompas, klik dan hier.
Bekijk alle artikelen