Sprekerskompas in de praktijk
“Je bent best wel hard op LinkedIn, Robert!” “Ik merk dat je posts op LinkedIn mij altijd erg raken.” “Waarom zoek je zo de confrontatie op op LinkedIn?” Reacties die ik dagelijks in mijn DM krijg.
Ik kies er in mijn LinkedIn-posts vaak voor om te schuren, de randjes op te zoeken of gewoon keihard mijn mening te geven. Waarom? Grotendeels omdat ik zo ook in het echt ben. Ik zeg waar het op staat. Daar heeft volgens mij iedereen het meeste aan. Daarnaast wil ik graag mensen wakker maken, een spiegel voorhouden en tot inzichten brengen. Dat lukt meestal niet met een zoetsappig berichtje. Mijn uiteindelijke doel is om mensen echt inzicht te geven in wat het inhoudt om succesvol spreker te worden. Daar wordt namelijk veel en veel te licht over gedacht.
Iedereen ziet het succes van de grote sprekers en denkt: “Ja, dat kan ik ook.” Hoeveel mensen ik niet op kantoor heb gehad de afgelopen 20 jaar die zeiden: “Ik heb Ben Tiggelaar ergens zien spreken van de week. En eerlijk? Dat kan ik ook.” En als ze dan horen wat een spreker als Ben Tiggelaar gemiddeld verdient, dan zijn ze om. Dat willen ze ook! Want hoe ingewikkeld kan het zijn? Nou lieve mensen, heel ingewikkeld. Je wordt niet zomaar professioneel spreker. Net zoals je niet zomaar succesvol ondernemer wordt. Daar moet je keihard voor werken. Een business bouwen rondom jezelf als merk. Er is misschien wel niks moeilijkers dan dat.
Mijn focus
Deze vraag krijg ik ook heel veel: op welke doelgroep focus jij je? Naar welke doelgroep gaat je interesse uit? Vooral naar sprekers die echt hun brood willen verdienen met spreken. Dus niet de directeur die zijn skills wil verbeteren, niet de wereldverbeteraar die zo af en toe eens een inspirerend praatje wil houden. Begrijp me goed! Beide helemaal niks mis mee, maar niet mijn business, niet mijn interessegebied en niet mijn expertise. Fijn, dan hoeft die doelgroep mij in ieder geval geen berichtjes meer te sturen. Scheelt weer 30 mails, appjes en DM’s per dag. 😉
Waar gaat het meestal fout
Te veel mensen willen spreker worden, maar hebben er niet voor over om te doen wat nodig is. Ze zoeken vaak iemand die alle stappen voor ze uit handen kan nemen. Iemand die ze beroemd wil maken. Een bureau waar ze zich inschrijven en dat dan hun carrière vanzelf gaat vliegen. Net zoals startende ondernemers altijd een succesvol iemand zoeken om hen groot te maken. Maar een business bouwen komt toch vooral neer op de ondernemer.
Oftewel, de meesten zijn niet bereid om een business te bouwen rondom hun sprekerscarrière. Want als je een goed verhaal hebt, dan komt het vanzelf toch? Of zoals muzikanten vaak denken: “Als ik dat ene nummer heb, dan word ik vanzelf wereldberoemd.” Maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Er liggen miljoenen wereldhits ergens op een plank stof te happen. Er liggen miljoenen inspirerende verhalen MB’s te trekken ergens op een laptop. Waarom? Omdat ze niet bereid waren te doen wat nodig was. Ze wilden niet echt 1000 procent ervoor gaan. En dan kan je allerlei factoren de schuld gaan geven: de markt, de crisis, het bureau, je management, etc. etc. Maar het ligt altijd aan maar één iemand en dat ben… precies: jij!
Sprekerskompas in de praktijk
Zoals jullie weten doe ik veel één-op-één coaching met sprekers voor het ontwikkelen van hun sprekerskompas. Hele leuke, leerzame en emotionele sessies zijn dat waarin we echt de diepte ingaan. Ik wil echt weten waar iemand vandaan komt om te begrijpen waar we naartoe moeten bewegen. Samen bepalen we de expertise, de doelgroep en je propositie richting de markt. Ik sluit de sessie altijd af met het opstellen van een concreet stappenplan. Wat ga je na deze sessie doen? Want daar draait het namelijk om.
Sommigen hopen dat ik na de sessie zal zeggen: “Met jou wil ik werken en ik ga je groot maken.” Dat zeg ik echter zelden. “Ga eerst deze stappen maar eens doorlopen, daarna praten we wel verder,” zeg ik altijd. De meesten komen namelijk niet eens door deze stappen heen. En dat zijn nog redelijk banale zaken als het maken van nieuwe foto’s en het maken van een nieuwe website. Als je daar als spreker niet doorheen komt, weet ik zeker dat de andere stappen sowieso onhaalbaar zijn. Ik zie dat ook bij veel mensen die een bedrijf willen starten en mega enthousiast zijn, maar een half jaar later nog steeds geen logo of website hebben. Dan weet je al, dat gaat dus nooit gebeuren.
“Professioneel spreken is 10 jaar leven zoals niemand wil leven, om daarna de rest van je leven te kunnen leven zoals iedereen wil leven.”
Als je een serieuze boost aan je carrière wilt geven, kan je ook de laatste kaarten kopen voor onze masterclass op 29 mei: www.sprekersvandetoekomst.nl
Bekijk alle artikelen