Stap 3: Claim je expertise
Het jaar 2024 is alweer in volle gang, en dat merk je ook op de sprekersmarkt. Bij Sprekersbureau Quality Bookings is het drukker dan ooit, en de boekingen vliegen binnen. We zijn ons team flink aan het uitbreiden, en er worden mooie, nieuwe samenwerkingen met sprekers gestart. Gisteren was ik nog te gast bij de opening van een nieuw theater in Leidschendam van topspreker Niek van den Adel, waar veel professionele sprekers en vakgenoten bij elkaar kwamen.
Je merkt dat het bruist in de sprekersmarkt. Iedereen is bezig met de toekomst van ons vak. Wat kunnen we met AI? Waar kan ik mij als spreker onderscheiden? Hoe breng ik mijn presentaties naar een hoger niveau? Hoe krijg ik mijn eigen zalen gevuld? En hoe bouw ik een sterkere community? Het is goed om te horen dat veel sprekers mijn Sprekerskompas gebruiken bij het structureren van hun carrière. Het doel van het kompas is om je als spreker meer te laten nadenken over je vak. Waar kan het beter? En waar laat je kansen liggen?
Keuzes, keuzes en nog meer keuzes…
In deze nieuwsbrief gaan we in op een van de belangrijkste stappen van het Sprekerskompas. Ik weet het, dat zeg ik bij elke stap. Maar deze stap is wel echt van cruciaal belang. Stap 3 is het bepalen van je expertise! Een stap die door veel sprekers wordt onderschat en waar stiekem veel sprekers een beetje bang voor zijn. Waarom bang? Omdat kiezen voor een expertise een heleboel thema’s uitsluit en veel sprekers zijn bang om een keuze te maken uit angst voor het mislopen van werk. Want ik kan toch overal over spreken? En hoe meer onderwerpen ik op mijn website heb, hoe meer werk ik heb, toch? Dat zou je denken, maar het tegendeel is waar.
Wie is die boeker eigenlijk?
Om een goed plan te maken over hoe je jezelf in de markt zet als spreker, is het eerst goed om je te verdiepen in de sprekersmarkt. Wie boekt er uiteindelijk nou een spreker? Weet je dat eigenlijk wel? “Ja, sprekersbureaus toch?”. Klopt, maar aan wie verkopen wij sprekers? Veel sprekers hebben de verkeerde aanname dat de markt bepaald wordt door de grote evenementen en bijna alle sprekers hebben de wens om op de grote podia te staan van AFAS Live. Hoewel ik dat snap, is dat niet de markt. 80% van de markt zijn evenementen van 100 tot 200 man in een Van der Valk Hotel. Dit is waar de meeste sprekers geboekt worden. Meestal een MKB-bedrijf dat zijn relaties of personeel uitnodigt voor een inspirerende middag. Waarom? Meestal omdat ze dat elk jaar doen. Serieus, de meest genoemde reden om een congres te organiseren is: “omdat we dat elk jaar doen”. Nou ja, prima. Zolang ze maar sprekers boeken, toch?
Irma van de Rabobank uit Hoogeveen
Ik gebruik altijd Irma als voorbeeld. Irma werkt bij de Rabobank in Hoogeveen en is directiesecretaresse van Harm van de Rabobank uit Hoogeveen. Irma en Harm bestaan natuurlijk niet echt, maar staan wel symbool voor je toekomstige klant. Harm geeft elk jaar de opdracht aan Irma om weer een ledenavond te organiseren voor hun top 100 klanten. De locatie staat vast, dat is elk jaar Van der Valk. Waarom zou je denken? Er zijn toch wel spannendere evenementenlocaties? Omdat daar alles al geregeld is. Zaal, catering, beamer, scherm en verlichting. Dat scheelt Irma een hoop georganiseer. Want eigenlijk heeft Irma helemaal niet zoveel tijd om te besteden aan dit evenement. Harm is namelijk een veeleisende man. En elk jaar komt Harm op het laatste moment nog even op de proppen met een evenement. Zo ook weer in 2024. Terwijl Harm alweer halverwege de gang loopt, roept Irma hem nog na: “Wat is het thema van dit jaar?” Irma verstaat Harm nog maar half, maar weet er het woord ‘duurzaamheid’ uit zijn woorden te halen. “Duurzaamheid, duurzaamheid… Wie ken ik nou op het gebied van duurzaamheid?” hoor je Irma denken.
Zit jij in het hoofd van Irma?
Geloof me, lieve sprekers in spe, Irma is je gemiddelde klant. En op het moment dat Irma de opdracht krijgt om weer een evenement te organiseren en een thema mee krijgt, is het aan jou om te zorgen dat ze bij jouw thema direct aan jou moet denken of dat jouw naam naar boven komt bij wat lichte research. Naar wie denk je dat Irma gaat zoeken en wie ze uiteindelijk gaat boeken? Juist, de absolute expert op het gebied van duurzaamheid. Ze zou niet durven met iemand minder aan te komen bij Harm. Zo werkt het spel. Ik ga je nu twee situaties schetsen en dan mag jij kiezen welke van de twee onderste sprekers de opdracht krijgt:
Voorbeeld 1: de alleskunner
Irma zoekt op Google naar ‘sprekers over duurzaamheid’ en komt op de website van alleskunner John. John heeft een prachtige website, volledig volgens SEO-regels, met mooie visuals, foto’s en filmpjes. John is een echte alleskunner. Je kunt John werkelijk overal voor boeken. Tenslotte, waar kan deze briljante man niet over vertellen? Duurzaamheid, ondernemerschap, innovatie, technologie, leiderschap en teambuilding. Je kunt het zo gek niet bedenken of John heeft er een lezing over.
Voorbeeld 2: de expert
Irma zoekt op Google naar ‘sprekers over duurzaamheid’ en komt op de website van Michelle. Michelle spreekt over duurzaamheid. En dat is te zien. Haar hele website laat duidelijk zien dat zij een absolute expert is op het gebied van duurzaamheid. Haar blog, haar video’s en haar lezingen gaan allemaal over… precies: duurzaamheid. Ze schrijft zelfs een column over duurzaamheid in het FD en Management Team. Michelle is ook nog eens zo slim geweest om branche gerelateerde lezingen te maken over duurzaamheid. Zo kun je bij haar de volgende lezingen boeken: Duurzaamheid voor financials en duurzaamheid voor ondernemers.
Zo simpel is het spel
Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen wie Irma gaat benaderen voor hun jaarvergadering. Toch is voorbeeld 1 wat de meeste sprekers doen. Ga maar eens kijken. Al zou spreker John uit voorbeeld 1 over alle thema’s inderdaad een geweldige lezing hebben, dan maakt dat voor Irma niet uit. Die zoekt de absolute expert op het gebied van duurzaamheid. Dan zal haar keuze altijd vallen op een spreker die dit thema volledig claimt.
In het voorbeeld spreek ik over de vindbaarheid in Google. Maar wat je natuurlijk echt wilt, is dat zonder Google jouw naam al in het hoofd schiet van Irma. Dat is waarom Jos Burgers, Ben Tiggelaar, Erik Scherder, Remco Claassen, Jitske Kramer en Annemarie van Gaal zoveel geboekt worden. Je denkt aan hun thema en je denkt gelijk aan hen. Nogmaals: zo werkt het spel. Niets meer, niets minder. Maar hoe claim je nou een expertise?
Hoe bepaal je jouw expertisegebied?
Dit is vaak een uitdagende fase, zo blijkt in de praktijk. Veel hangt immers samen. Wanneer je jarenlang ondernemer bent geweest, kun je vaak over diverse onderwerpen iets vertellen. Maar hier komt een belangrijke overweging om de hoek kijken: als je over veel onderwerpen een beetje weet, zul je waarschijnlijk een beetje lezingen krijgen. Als je veel weet over één specifiek onderwerp, zul je waarschijnlijk veel lezingen krijgen. Laat de angst om voor een specifiek thema te kiezen varen. Er is genoeg werk voor ieder thema. Doe de proef op de som en zoek eens op Google naar congressen over jouw thema; je zult verbaasd zijn over het aantal congressen en evenementen dat rond jouw thema wordt georganiseerd.
Gezondheidsrisico’s van cavia’s
Probeer altijd een niche te vinden, maar wel een die aansluit bij je doelstellingen. Als je bijvoorbeeld in de vorige stap een zeer ambitieus aantal boekingen per jaar als doel hebt gesteld, is het niet aan te raden om als niche de gezondheidsrisico’s van cavia’s te kiezen. Ik betwijfel of daar veel congressen over gehouden worden. Hoewel, er bestaat een Nederlandse Konijnen-, Cavia’s en Knagersliefhebbersbond die waarschijnlijk minstens één keer per jaar een congres organiseert. Maar als je naar meer boekingen streeft, zou ik eerder voor een breder thema kiezen, zoals ‘dierenwelzijn’. Dat vergroot je markt aanzienlijk. Zoek maar eens op Google hoeveel congressen er over dit onderwerp worden gehouden. Dit is natuurlijk een grappig voorbeeld, maar zelfs in dit gebied is werk te vinden. Dus als je je richt op thema’s zoals leiderschap, duurzaamheid, teambuilding of technologie, kun je je agenda volledig vullen.
Hoe claim je een expertise?
Nadat je je expertise hebt bepaald, is de taak eigenlijk verrassend eenvoudig. Zorg ervoor dat al je content doordrenkt is van je expertise. Eigenlijk zou deze zin al voldoende moeten zijn. Het is simpel, maar het is jouw enige taak als spreker. Zorg dat je de absolute nummer 1 expert wordt op het gebied van jouw expertise. Dus…
- Doe onderzoek
- Blog
- Vlog
- Maak een podcast
- Begin een nieuwsbrief
- Ga columns schrijven
- Schrijf een boek
- Maak een magazine
- Schrijf over je thema op social media
- SCHRIJF EEN BOEK
- Organiseer een evenement
- Zorg voor interviews in vakbladen
- SCHRIJF EEN BOEK
- Doe radio interviews
- Zorg dat je bij tv bekend staat als expert
- EN…. SCHRIJF EEN BOEK!!!!
Je dacht natuurlijk: “Hé, hij maakt een foutje.” Nee, schrijf een boek! Er is geen krachtiger middel om je expertise te claimen, serieus genomen te worden als spreker, een visitekaartje af te geven en jezelf als expert naar een hoger niveau te tillen dan het schrijven van een boek. De gouden regel is: boeken verkopen lezingen, en lezingen verkopen boeken. De kans is groot dat iemand die jouw boek leest, jou gaat boeken als spreker. Bij die lezing kun je dan weer mooi je boeken verkopen, waar vast wel weer iemand tussen zit die jouw boek gaat lezen en inderdaad… Die vicieuze cirkel, dat sneeuwbaleffect, die marketingmachine moet je op gang krijgen.
Dus, lieve sprekers, ga die expertise claimen, zodat ook jij volgend jaar bij Irma en Harm in het Van der Valk-hotel je geweldige lezing mag geven. Succes!
Mijn naam is Robert de Vries en ik heb een passie voor sprekers en evenementen. Volg Sprekersbureau Quality Bookings en Eventbureau.nl BV op LinkedIn voor alle laatste updates. Als je met mij in contact wilt komen of een sessie wilt boeken voor het maken van jouw Sprekerskompas, klik dan hierof abonneer je net als ruim 3400 andere sprekers op de nieuwsbrief!
Bekijk alle artikelen