Het Sprekerskompas
Alweer 24 jaar geleden startte ik Sprekersbureau Quality Bookings. De meest gestelde vraag in die jaren is ongetwijfeld: “Hoe word ik een succesvol spreker?” Geen onlogische vraag. Er zijn in Nederland al 230.000 mensen die zichzelf spreker noemen. Maar kijk eens goed naar de markt: slechts een handjevol kan leven van het spreken. Ik heb het dan over de sprekers die meer dan 40 keer per jaar op een podium staan, de zogenoemde ‘broodsprekers’. Hoe komt het dat zo weinig sprekers doorbreken in de ‘Champions League’ van het spreken? Deze vraag zou je op veel vakgebieden kunnen toepassen: waarom worden zo weinig ondernemers, artiesten of voetballers succesvol?
Eerlijk gezegd heb ik ook niet alle antwoorden. Het is complex en iedereen is natuurlijk verschillend. Wat voor de een werkt, hoeft niet per se voor de ander te werken. Maar één ding is essentieel bij het opbouwen van een carrière als spreker: jezelf als merk zien en een duidelijk kompas voor jezelf creëren.
Dit vinden veel sprekers moeilijk. Vaak omdat ze als vakidioten, gepassioneerd over een bepaald thema, via het schrijven van boeken of het maken van podcasts organisch gevraagd worden om te spreken. Na twee keer op het podium te hebben gestaan, begint het te kriebelen. En plots is daar de droom om professioneel spreker te worden. Maar dan gelden er andere regels, en velen komen niet verder dan een paar boekingen per jaar. Daarom heb ik 10 jaar geleden het ‘Sprekerskompas’ ontwikkeld. Hiermee maak je jouw eindbestemming heel concreet. Alle succesvolle ondernemers, sporters en mensen hebben één ding gemeen: een duidelijk doel of toekomstbeeld. Het is een cliché, maar zonder eindbestemming kom je nergens.
In de afgelopen 20 jaar had ik de eer om met alle succesvolle sprekers en ondernemers in Nederland samen te werken. Mijn natuurlijke nieuwsgierigheid en interesse in anderen stelden me in staat veel te observeren en te absorberen. Hierdoor heb ik een duidelijke visie kunnen ontwikkelen over het opbouwen van een sprekerscarrière, vooral wat betreft het zakelijke aspect. Er zijn veel coaches die je kunnen leren je podiumvaardigheden te verbeteren, maar weinigen kunnen je helpen met het zakelijke deel. Dat is waar mijn passie om de hoek komt kijken. Mijn podcast ‘Sprekers van de Toekomst‘ is een zoektocht naar het antwoord op de vraag: “Hoe word je een betaald spreker?” In alle gesprekken werd duidelijk dat succesvolle sprekers, bewust of onbewust, de stappen van het ‘Sprekerskompas’ volgen.
Nu beschikbaar voor iedereen
Tot nu toe gebruikte ik het ‘Sprekerskompas’ uitsluitend voor sprekers waarmee ik exclusief samenwerk, en niet zonder succes. Ik heb al meerdere sprekers naar succes begeleid met behulp van het ‘Sprekerskompas’. Uiteraard met sprekers die bereid zijn het kompas te doorleven en na te leven. Dromen zonder actie zijn tenslotte niets waard. Weer zo’n cliché, maar wel waar…
Door de enorme toename van nieuwe aanmeldingen van sprekers – meer dan 20 per week – en de wildgroei aan sprekers, heb ik het ‘Sprekerskompas’ nu ook toegankelijk gemaakt voor sprekers waar ik niet intensief mee kan samenwerken.
Dit doe ik door het organiseren van seminars met Niels Houtepen, maar ook in online of fysieke meetings. Meestal heb ik binnen twee online sessies of een brainstormsessie van drie uur het kompas klaar voor jouw persoonlijk gebruik. In de praktijk zal je je kompas regelmatig aanpassen en updaten.
Het Sprekerskompas:
Het Sprekerskompas draait om het geven van eerlijke en concrete antwoorden. Hoe concreter de antwoorden zijn, des te beter. In deze nieuwsbrief neem ik je mee door de eerste stap. In de vervolg nieuwsbrieven zal ik dieper ingaan op de volgende stappen. Abonneer je dus zeker op deze spiksplinternieuw(sbrief) 😉
Hieronder zie je een afbeelding van het Sprekerskompas:
Purpose
De eerste vraag die ik aan elke aspirant-spreker stel bij een kennismakingsgesprek is: “Waarom wil je spreker worden?” Hoewel dit een eenvoudige vraag lijkt, zijn de antwoorden vaak oppervlakkig, zoals: “Het is toch een manier om goed geld te verdienen?” of “Ik geniet zo van het applaus.” Hoewel geld verdienen een legitieme motivatie kan zijn, mag het niet de enige of hoofddrijfveer zijn. Zeker niet in een kunstvorm waar de weg naar succes intensief en veeleisend is. Vergis je niet: zelfs na het ontwikkelen van het ‘Sprekerskompas’, bestaat de weg naar een volgeboekte agenda uit jarenlang hard werken. Dit omvat optreden op kleine podia (als je überhaupt al op een podium staat), vaak gratis lezingen geven, geld investeren, risico’s nemen, en regelmatig tegen je grenzen aanlopen. Oh, en je zult zeker ervaren dat een volle zaal jou niet leuk of interessant vindt, of dat een opdrachtgever je een slechte recensie geeft.
“Ik had vroeger een extreme honger naar succes. Zonder deze honger zou ik nooit zo ver zijn gekomen. Mijn honger naar succes was een drijfveer om verder te gaan dan anderen.”
- Guido Weijers in podcast #48
Je ziet het al: spreken moet echt een passie voor je zijn, geen hobby. Het applaus zou het eindresultaat moeten zijn, niet het doel. Het is dus van cruciaal belang dat elke spreker in deze eerste fase van het Sprekerskompas gedetailleerd beschrijft waarom hij of zij überhaupt op een podium wil staan. Graaf diep in jezelf en haal naar boven waarom jij die behoefte hebt die 90% van de mensheid niet heeft. Sterker nog, voor 75% van de mensen is spreken in het openbaar, laat staan op een groot podium, een van de grootste angsten! En jij, ja jij, wilt juist op dat podium staan. Dat komt ergens vandaan; dat heeft een reden.
Vermijd in deze fase oppervlakkige uitspraken als: “Ik vind het fijn om mensen te inspireren over de nieuwe ontwikkelingen in technologie.” Dit is te eenvoudig en onvoldoende. Als je denkt spreker te willen worden omdat je mensen graag wilt inspireren over technologische ontwikkelingen, zul je de eerder genoemde tegenslagen waarschijnlijk niet overwinnen. Dit is precies de reden waarom veel sprekers niet verder komen dan sporadisch spreken. Als een sporter die de top wil bereiken bij elke zware training denkt: “Ach, ik vind het gewoon lekker om actief te zijn”, zal hij nooit wereldkampioen worden.
Prestatiedrang
Door te reflecteren op je prestatiedrang en de kern ervan te begrijpen, kan er veel veranderen. Prestatiedrang kan positief zijn, zolang het niet gekoppeld is aan je eigenwaarde. Het is prima om te genieten van goed presteren, zolang dit niet dient om je eigenwaarde te bepalen. Richt je op activiteiten die je zelf waardeert. Zo transformeert het leveren van een prestatie van een dwangmatige handeling naar een expressie van schoonheid. Je geniet van het uitmuntend en goed uitvoeren van taken, niet als een obsessie, maar als een uiting van passie en voldoening.
“Wat heb je nou eigenlijk te vertellen als spreker wat iedereen moet horen?”
- Jan van Setten in podcast #43
Stap 2: jouw doel bepalen
In de volgende nieuwsbrief, over twee weken, ga ik verder met stap 2 van het Sprekerskompas: jouw doel bepalen! Dit is een van de belangrijkste stappen. Hier kijken we naar wat je écht wilt bereiken. We focussen niet op onduidelijke doelen zoals beroemd worden, rijk worden of veel lezingen geven, maar op concrete, haalbare doelstellingen.
Bekijk alle artikelen